Maddannelse

Involver børnene

“Noget af det forskerne peger på, er, at det er vigtigt at inddrage børnene i måltiderne og give dem en sanselig og legende tilgang til maden. De skal have chancen for at opleve, hvad der sker med dem, når de dufter og spiser mad. Mad og måltider skal gøres nærværende, det vil give børnene madmod og give dem en bevidsthed og opmærksomhed på mad, der vil vare ved.”  Kilde: Rammer om det gode måltid – guide til daginstitutionen

I rapporten kan du læse om, at Fødevarestyrelsen arbejder med maddannelse som et vigtigt begreb, der er en stor del af frokosten. Dette er vi helt enige i og derfor involverer vores madkoncept også børnene. F.eks. kommer snackgrønt ud i hele, eksempelvis peberfrugter, gulerødder og broccoli, så børnene kan være med til at skære og anrette det til frokosten. Imens får de en snak med pædagogerne og de andre børn om dagens frokost.




Derudover gør vi menuerne genkendelige ved at gentage dem 4 gange på en sæson. Det giver børnene mulighed for, at de kan smage på retterne flere gange og dermed rykke deres grænser for hvad de kan lide.

Brug af cookies