Ernæring

Vidste du?

Vi tager udgangspunkt i de officielle kostråd og ernæringsberegner vores menuer med udgangspunkt i de nordiske næringsstofanbefalinger, der bl.a. indeholder anbefalinger for energi og energifordeling
”Guide til sundere mad i daginstitutioner”.  
Vi bruger stort set ingen sukker i vores produktion, der findes ganske få retter i menuen, hvor der er anvendt lidt sukker til at søde med, eks. rabarberkompot og dadelbrød.

Ernæring i børnemaden

Børns ernæring er et vigtigt emne. Desværre er hvert 5. barn overvægtig og vil komme til at kæmpe med det resten af livet. En sund og nærende frokost allerede fra børnehaven af kan være med til at forebygge dette. Derudover kræver en lang dag i børnehaven, fuld af indtryk og udfordringer, masser af energi. Vi tilbyder børnene en sund, varieret og ernæringsmæssig korrekt sammensat frokost. Maden skal indeholde en passende mængde energi, samt protein, fedt, kulhydrat, vitaminer og mineraler i mængder, der passer til aldersgruppen. Skemaet viser hvor meget energi et barn ca. skal have pr. måltid.

Måltider: Vuggestuebørn (1-3 år)Børnehavebørn (3-6 år)
Morgenmad (20-25 %) 700-800 KJ 900-1100 KJ
Frokost (25-30 %) 1200-1400 KJ 1500-1700 KJ
Eftermiddags måltid ( 20-25 %) 700-900 KJ
1000-1200 KJ
Drikkemælk (ca. 100 ml.) 300 KJ 250 KJ
I alt (ca. 70 %) 2900-3400 KJ 3700-4200 KJ

Vuggestuebørn kan fra 1 års alderen spise de samme retter som børnehavebørn, men tilbydes letmælk frem for minimælk, fordi det er vigtigt at børn frem til 3 års alderen får lidt mere energi ved hvert måltid. Derudover får vuggestuebørn:

Ingen hele nødder, peanuts, eller store kerner generelt (Derfor serveres disse ved siden af måltidet)

Ingen grove grøntsnacks, derfor er disse dampet til vuggestuebørn

Energifordelingen fordelt over dagens måltider, hhv. kulhydrat, protein og fedt:

Kulhydrat 50-60 E %

Kulhydrat er kroppens vigtigste energikilde, og omkring halvdelen af energien i maden må gerne komme fra kulhydrater. Der er også en særlig slags kulhydrater, som hedder fibre. Fibre mætter meget og er vigtige for at holde maven i gang. Grøntsager, frugt, brød, rugbrød, gryn, pasta og ris har et højt indhold af kulhydrat.

Protein 15-20 E %

Proteiner er kroppens byggesten. De bruges til at opretholde en masse processer i kroppen. Proteiner får man især fra kød, fisk, fjerkræ, mælkeprodukter, ost, æg. Man kan også få protein ved at spise ærter, linser, bønner og nødder – det er godt at vide, hvis man er vegetar og ikke spiser kød.

Fedt 25-30 E % (mættet fedt max 10E%)

Kroppen kan ikke undvære fedt. Bare man ikke spiser for meget af det. Fedt bruges i opbygningen af kroppens væv og bærer nogle af vitaminerne. Olie, fede fisk, ost, kød, smør har et højt indhold af fedtstoffer.

Brug af cookies