Måltider der styrker børns madmod

Maddannelse og madmod

Et udtryk for at have mod til at smage på nye ting, mod til at eksperimentere med mad og mod til at håndtere nye råvarer (www.smagforlivet.dk).

Børn er selvstændige små mennesker, der ofte har en klar holdning til, hvad der skal – og ikke skal – puttes i munden.

En ny smag er ofte noget, man skal lære at kunne lide. Derfor er det helt naturligt at børn afviser mad, som de ikke er vant til at spise. I takt med at madens smag bliver mere og mere velkendt, vil maden også blive foretrukket mere og mere. Men ligesom man ikke behøver at “lære” børn at tale eller gå, skal man her også blot støtte og udfordre læreprocessen ved at skabe rammerne for, at barnet trygt kan eksperimentere med nye smagsoplevelser og i eget tempo finde frem til, hvad han eller hun kan lide at spise. Det er her børnene udvikler deres madmod.

Involvér børnene i frokosten

“Noget af det forskerne peger på, er, at det er vigtigt at inddrage børnene i måltiderne og give dem en sanselig og legende tilgang til maden. De skal have chancen for at opleve, hvad der sker med dem, når de dufter og spiser mad. Mad og måltider skal gøres nærværende, det vil give børnene madmod og give dem en bevidsthed og opmærksomhed på mad, der vil vare ved.”  Kilde: Rammer om det gode måltid – guide til daginstitutionen

I rapporten kan du læse om, Fødevarestyrelsens arbejde med maddannelse som et vigtigt begreb som en stor del af frokosten. Dette er vi helt enige i, og derfor involverer vores madkoncept også børnene. F.eks. kommer snackgrønt ud i hele stykekr, eksempelvis peberfrugter, gulerødder og broccoli, så børnene kan være med til at skære og anrette det grønne til frokosten. Imens kan de få en snak med pædagogerne og de andre børn om dagens frokost.

Derudover gør vi menuerne genkendelige ved at gentage dem 3-4 gange på en sæson. Det giver børnene mulighed for, at de kan smage på retterne flere gange og dermed blive vant til nye smage og nye retter.

Det at spise en fælles frokost sammen i daginstitutionerne er også i sig selv et godt valg. Børn er nemlig sociale væsner, og de kopierer deres omgivelser. Det de andre spiser, vil de også gerne selv spise.
At spise det samme sammen skaber madglæde.

Hvad bidrager madordningen fra Foodsource også med?

Børnene kan hjælpe med at skære snackgrønt ud, pille æg, pynte med krydderurter og kerner, samt skære brød i skiver.

Børnene lærer at deles om maden, at spise med kniv og gaffelog sidde ved et bord og spise.

Børnene kan skiftes til at være værter for frokosten og hjælpe pædagogerne med at:

Dække bord
Finde glas og vandkander
Fordele maden på fade og i skåle
Præsentere menuen
Servere maden for kammeraterne
Hjælpe med at rydde af
Tørre bordene af
Hjælpe med at bære skraldet ud
De store børn bliver rollemodeller for de mindre børn